Jangan Nak Menyibuk Hal Orang Kalau Diri Sendiri Salah!!

Bismillah. Moga ditenangkan hati ketika menulis entri ini. Moga-moga terhindar dari sifat marah.

(Nama sekolah dirahsiakan!)

Hari ini aku nak tanya anda semua,apa pendapat anda tentang orang yang jenis suka menyabitkan orang lain bila dia ditangkap membuat kesalahan? Setuju? Tak setuju? Itu terserah kepada anda namun aku sendiri tidak bersetuju. Memang kebanyakan situasi kita kena menyabitkan orang seperti jika membuat jenayah, melanggar undang-undang ataupun sebagainya namun dalam hal aku ini, situasinya sedikit berbeza.

Kelmarin, aku diberitahu oleh si A bahawa ada kawannya si Z ni berkapel. Aku tak heran pun sebenarnya namun bila sampai kepada ayat 'Dia cakap nak bocorkan sekali rahsia kita (aku dan si A) kalau dia kena tangkap'. Ya, aku mengaku si A tu memang 'someone' dalam hidup aku tapi kami tak pernah buat apa-apa yang salah. Just berhubung sahaja. So?

Tak habis di situ sebenarnya, kerana itu ayat akhir. Maknanya, tergantung la ayat tu. Ayat awal berbunyi, 'Ada kawan saya ni,dia ni berkapel. Dia dengan kapel dia ni selalu dating dalam sekolah'. Harap anda faham dialog ni. Tak sangka kan, ada lagi manusia jenis macam ni. Oit, agak-agak la kalau nak dating dalam sekolah pun. Dalam sekolah, engkau ni pakai tudung labuh, tutup aurat dengan sempurna, hafal Quran, sembahyang lima waktu, pergi usrah tapi engkau pergi dating pulak ye? Dengan orang yang sama sifat pulak tu,cuma dia pakai kopiah dan jubah pergi musolla sebab lelaki. Dari engkau ni hipokrit, apa kata engkau pergi isi borang berhenti sekolah?!

Dah la buat salah, kemudian main ugut-ugut pulak. Banyak cantik muka engkau nak main report ni. Engkau yang bangang buat benda maksiat macam tu, kemudian nak sabitkan aku dengan si A yang tak pernah buat apa-apa pun. Wei minah, kami ni jumpa pun tak pernah tau tak?? Tak macam engkau ni yang selalu jumpa dalam sekolah! Engkau buat macam tu, memang la berisiko nak kena tangkap. Ada otak tak nak guna, ni la manusia yang tak reti bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.

Salah ke aku cakap dia ni jenis tak reti bersyukur?? Anda fikir, pada pagi hari dia bangun, Allah berikan nikmat hidup, nikmat bernafas dan nikmat oksigen tapi apabila sedang menggunakan nikmat tu, dia pergi dating. Aku tahu la sekolah tu,kalau dah namanya dating,takkan buat kat tempat terang-terangan dan terbuka. Mesti cari tempat yang tersembunyi jugak. Bila kat tempat tersembunyi tu, orang lain tak ada dan syaitan yang ada, macam-macam boleh jadi. Kalau kena tangkap la contohnya, boleh dikira berkhalwat tahu tak? Kalau kat sekolah engkau tu, kesalahan khalwat boleh dihukum gantung atau dibuang sebab katogeri 'A'. Kan??

 Siapa di tengah tu?

Yang aku tak puas hatinya, kalau kena tangkap, engkau nak sabitkan si A pulak? Kau mesti tahu kan kalau si A kena, aku pun terheret sekali. Atau engkau tak berani bagitahu aku tapi ugut si A je?? Kau tahu tak, kalau kau ugut si A tu, maknanya kau ugut aku sekali??! Aku tak takut lah weii, aku cuma kesiankan si A dan orang lain yang terheret sekali bila engkau kena tangkap walaupun dyeorang tak buat kerja jahanam macam kau buat tu!!

Bila aku tanya si B (kawan engkau jugak), dia cakap dia dah nasihatkan engkau banyak kali tapi engkau tak nak dengar. Si B ni cakap lagi yang engkau ni, dulu pernah wat macam ni tapi kemudian reda sekejap. Sekarang,engkau dah mula buat balik! Nampak sangat yang engkau ni tak pernah serik buat kerja macam ni kan?? Weiii, engkau jangan nak buat apa yang pernah berlaku dulu. Cukup dengan sejarah sekolah engkau beberapa tahun dulu. Jangan cemarkan nama baik sekolah engkau tu. Jangan kerana engkau sepasang, satu sekolah malu. Aku tak kisah sebab bukan sekolah aku tapi pandangan masyarakat pada sekolah engkau pulak??

Lagi satu, engkau ni orang agama. Beribu orang lagi belajar agama jugak. Ibaratkan tembelang bangang engkau tu dah pecah, habis masyarakat tahu. Bila dyeorang nampak orang lain, yang suci hati jiwa, yang berganda lebih baik dari engkau dan alim pulak tu, tetapi dikatakan masyarakat kepada orang ini 'Ala, orang alim ni bertudung labuh, berkopiah, mengaji, hafal Quran ni bukan baik sangat pun. Berkhalwat jugak. Buat jugak benda yang tak baik.' Kan tak pasal terjadinya fitnah?? Kau nak tanggung ke fitnah-fitnah tu??

So, engkau ni lah nila setitik yang merosakkan susu. Sebab engkau orang lain yang tak bersalah jadi mangsa. Aku teringat kata-kata pengetua aku semasa aku tingkatan satu dulu, 'Orang yang merosakkan agama adalah orang yang beragama juga'. Engkau termasuk ke? Nauzubillah...

Aku harap, engkau sedar balik apa yang kau dah buat ni. Stop it! Aku dah tak nak doa kau terima balasan tapi aku nak doa semoga engkau diberi kesedaran oleh Allah dan berubah. Kalau tak nak berubah, berambus dari sekolah tu. Anda semua yang membaca entri ini, tolong doakan budak ini dibuka pintu hatinya dan berubah. Bukan sebab aku nak selamat tapi aku memang tak boleh terima apa yang engkau buat, cara engkau ugut dan bila engkau ugut tu. Kalau engkau memang nak kenakan si A dan aku, lantak engkau lah. Tapi aku akan cari engkau kalau engkau pecahkan rahsia orang yang tak bersalah. Diaorang tak kacau engkau, tak susahkan engkau, tak sakitkan engkau, so jangan memandai nak khianati kawan-kawan engkau tu.

Kepada yang bersimpati, terima kasih banyak-banyak. Yang bagi rangsangan, nasihat dan kata-kata kepada aku, tak tahu macam mana nak cakap. Hanya Allah je yang mampu balas budi dan kebaikan kamu semua terutama yang sampai hari ini bagi perangsang kat aku. Syukran jiddan semua! Memang aku hargai sangat-sangat. Kepada yang aku cakap nak letak jawatan, ni la alasan utamanya. Aku memang akan letak jawatan dalam tempoh 24 jam selepas aku disabitkan. Aku tak nak sebab aku, orang lain dalam persatuan terkena tempiasnya. Biarlah aku kena atas dasar individu. Salam pengakhiran dari aku, mengharapkan ketenangan dan kesabaran sekarang. Wassalam..

~memang bengang dan jadi 'mikir' benda ni 24 jam. Insya-Allah aku akan cuba untuk melupakan~

Harry Potter - Golden Snitch